Інтерактивна вправа – центральна частина уроку, яка має займати близько 50–60 % часу, її мета – засвоєння навчального матеріалу, досягнення результатів уроку. Обов'язковою є така послідовність і регламент проведення інтерактивної вправи: - Інструктування (2 – 3хвилини).
- Об'єднання в групи і розподіл ролей (1 – 2хвилини).
- Виконання завдання, де вчитель виступає як організатор, помічник, ведучий дискусії (5 – 15 хвилин).
- Презентація результатів виконання вправи (3 – 15 хвилин).
- Рефлексія результатів учнями, що є природним і найважливішим компонентом інтерактивного навчання.
Рефлексія здійснюється в різних формах: як індивідуальна робота, робота в парах, групах, дискусія. Вона застосовується після найважливіших інтерактивних вправ, після уроку, після закінчення певного етапу навчання.
На етапі проведення інтерактивної вправи на уроці в початковій школі можна застосувати наступні інтерактивні методи й прийоми.
ПРАВИЛА
(тривалість – 15 хв.)
Послідовність проведення: - Проведення вправи дисциплінує та полегшує у майбутньому роботу вчителя.
- Необхідною умовою вправи є послідовне подання правил з їхніми роз’ясненнями та їх позитивне спрямування.
- Перші правила пропонує вчитель, а інші – учні. Після запису кожного-правила необхідно запитати: «Чи всі погоджуються із цим правилом? Чи всі розуміють, що означає це правило?»
Приклади ПРАВИЛ: - Приходити вчасно
- Бути позитивними
- Говорити від себе
- Говорити по черзі
- Дотримуватись добровільності
- Бути конфіденційним.
Запропонуйте використовувати в разі порушення правил який-небудь жест, наприклад, «підняті руки». Питання для обговорення вправи :
1. Чи хочете ви щось додати?
2. Навіщо ми робили цю вправу?
Поясніть, що ця вправа дає можливість навчитись дотримуватись правил не тільки під час занять, а й у повсякденному житті.
ЗНАЙОМСТВО
(тривалість – 15-20 хв.)
Мета проведення вправи: створити доброзичливу, невимушену атмосферу для роботи; спробувати з'ясувати особистісні риси та якості учасників групи, спрямувати роботу на досягнення поставленої мети.
Послідовність проведення:
ВАРІАНТ 1
Попросіть учнів: - Назвати своє ім’я та розповісти свою історію (чому батьки так назвали).
- Назвати рису власного характеру, що починається з літер, які є в імені.
- Вказати, за що його (її) поважають інші люди.
Для проведення вправи скористайтеся методом «незакінченого речення» та «уявного мікрофона». Щоб уникнути затягування часу, обов'язково наголосіть, що у представленні має бути лише одне речення та для зразка розпочніть вправу. («Мене звуть ______, я – _______»).
ВАРІАНТ 2 - Об’єднайте учнів у пари й попросіть протягом 2 хв. розповісти один одному про себе (місце проживання, інтереси тощо). Представлення кожного учня у великому колі робить його партнер.
- Обмежте час для представлення (до 1 хв.)
Питання для обговорення вправи: - Навіщо ми робили цю вправу?
- Які почуття вона у Вас викликала?
- Чому Ви особисто навчилися?
- Які труднощі можуть виникнути при проведенні цієї вправи?
Інструкції для учнів: - Починайте висловлюватися спершу за бажанням, а потім по черзі.
- Дотримуйтесь одного з правил активного слухання, головне, – не перебивайте один одного.
- Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.
- Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.
- Намагайтесь у групі прийти до спільної думки, хоча в деяких випадках у когось з групи може бути особлива думка і вона має право на існування.
МАГІЧНІ ДРІБНИЧКИ - Намагайтеся уникати слова «розподілятись», «розподіляти» дітей на пари, трійки, групи тощо. Пам'ятайте: учні об’єднуються! З об’єднаних учнів виростають дорослі, здатні об’єднуватися і працювати разом, виростає об’єднана країна, держава або нація.
- Все, що пропонують учні, має бути прийняте й обговорене. Не слід казати їм, що це «правильна чи неправильна відповідь», варто лише допомогти опанувати інформацію і прийняти власні рішення. Стежте, щоб ніхто з учнів не залишався поза обговоренням.
- Рішення учнів треба сприймати серйозно, якщо ви бажаєте налагодити процес навчання взаємодії й розвитку навичок критичного мислення.
- Деякі учні готові активно працювати й у великій групі, але по-справжньому ефективною групова робота буде в групі, що не перевищує 5 - 6 учасників. Великі групи потребують інших технологій!
- Як розпочати дискусію? Зверніться із проблемним запитанням до всієї групи. Повідомити на початку, думки скількох учасників ви хотіли би почути. Щоб заохотити до участі, можете задати запитання: «Хто з вас має відповідь на моє запитання?». Після цього можете попросити одного з тих, хто підняв руку, поділитися своїми думками.
- Картки відгуків. Роздайте невеликі картки паперу та попросіть анонімно записати відповіді на ваше запитання. Використовуйте цей метод з метою економії часу та забезпечення анонімності у відповідях на непрості запитання.
Використовуйте роботу в парах тоді, коли хочете залучити кожного, але не маєте достатнього часу для проведення обговорення в малих групах. Такий метод є ефективним для розвитку стосунків взаємопідтримки під час проведення більш складних видів діяльності. - МІКРОФОН
- НЕЗАКІНЧЕНІ РЕЧЕННЯ
- МЕТОД «ПРЕС»
- КРІСЛО АВТОРА
- «БАТОГИ»
- МЕТАПЛАН
- РОТАЦІЙНІ (ЗМІНЮВАНІ) ТРІЙКИ
- ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ
- МОЗКОВИЙ ШТУРМ
- ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ
- ШКАЛА ДУМОК
- НАВЧАЮЧИ – ВЧУСЯ (БРОУНІВСЬКИЙ РУХ)
- РОЗМОВА ПІД ЧАС ПРОГУЛЯНКИ
- АКВАРІУМ
- ДВА – ЧОТИРИ – ВСІ РАЗОМ
- ДЕРЕВО РІШЕНЬ
- АЖУРНА ПИЛКА
- АНАЛОГІЇ
- КОЛО ІДЕЙ
- АНАЛІЗ СИТУАЦІЇ
- ДИСКУСІЯ
- РОЗІГРУВАННЯ СИТУАЦІЇ ЗА РОЛЯМИ
- ТОК-ШОУ
- СУД
- ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ
- НАВЧАЛЬНА ПАРА
- КАРУСЕЛЬ
- ДЕБАТИ
- «ДІАЛОГ РИВІНА»
- ШІСТЬ КАПЕЛЮХІВ МИСЛЕННЯ ДЕ БОНО
|