«ДІАЛОГ РИВІНА»

Робота за методикою Ривіна передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Під абзацом слід розуміти частину тексту (до 12 лінійок), яка має закінчену думку і зміст якої можна передати і реченням (до 10 слів). Для вивчення абзацу необхідно спочатку з’ясувати його суть. Для виокремлення головної думки кожного абзацу пропонується ряд завдань:

  1. Знайдіть у тексті нові слова і словосполучення.
  2. Поясніть їх значення своїми словами чи прочитайте за текстом. При необхідності користуйтеся додатковою літературою.
  3. Складіть речення з новими словами, переконайтеся чи правильно їх зрозуміли.
  4. Знайдіть ключове (головне) слово чи словосполучення абзацу.
  5. Усно поясніть чому ви вважаєте його ключовим.
  6. Складіть речення з ключовим словом, щоб передати ідею абзацу. Придумайте друге речення. Виберіть на ваш погляд краще.
  7. Краще речення запишіть у зошит.
  8. Ключового слова в абзаці може не бути. Назвіть основні об’єкти (предмети, явища, персонажі, події), про які йде мова в цьому абзаці.
  9. Встановіть зв’язки, залежність між цими об’єктами.
  10. Складіть речення, яке виражає суть абзацу. Придумайте друге. Виберіть краще.
  11. Підготуйте відповіді на питання, запропоновані вчителем, учнями чи подані в підручнику.
  12. Складіть запитання для товариша.
  13. Придумайте опору для пояснення змісту абзацу молодшому учневі.
  14. Виясніть перспективу розвитку ідеї, проблеми, ознаки, сферу застосування нових понять.
  15. Пов’яжіть засвоєну інформацію з раніше вивченим чи прочитаним матеріалом.
Ця методика розцінюється педагогами-науковцями як місток для формування більш складних умінь: читання пункту, сторінки, розділу.