«ДІАЛОГ РИВІНА»
Робота за методикою Ривіна передбачає читання або вивчення тексту абзацами. Під абзацом слід розуміти частину тексту (до 12 лінійок), яка має закінчену думку і зміст якої можна передати і реченням (до 10 слів). Для вивчення абзацу необхідно спочатку з’ясувати його суть. Для виокремлення головної думки кожного абзацу пропонується ряд завдань:
- Знайдіть у тексті нові слова і словосполучення.
- Поясніть їх значення своїми словами чи прочитайте за текстом. При необхідності користуйтеся додатковою літературою.
- Складіть речення з новими словами, переконайтеся чи правильно їх зрозуміли.
- Знайдіть ключове (головне) слово чи словосполучення абзацу.
- Усно поясніть чому ви вважаєте його ключовим.
- Складіть речення з ключовим словом, щоб передати ідею абзацу. Придумайте друге речення. Виберіть на ваш погляд краще.
- Краще речення запишіть у зошит.
- Ключового слова в абзаці може не бути. Назвіть основні об’єкти (предмети, явища, персонажі, події), про які йде мова в цьому абзаці.
- Встановіть зв’язки, залежність між цими об’єктами.
- Складіть речення, яке виражає суть абзацу. Придумайте друге. Виберіть краще.
- Підготуйте відповіді на питання, запропоновані вчителем, учнями чи подані в підручнику.
- Складіть запитання для товариша.
- Придумайте опору для пояснення змісту абзацу молодшому учневі.
- Виясніть перспективу розвитку ідеї, проблеми, ознаки, сферу застосування нових понять.
- Пов’яжіть засвоєну інформацію з раніше вивченим чи прочитаним матеріалом.
Ця методика розцінюється педагогами-науковцями як місток для формування більш складних умінь: читання пункту, сторінки, розділу.