РОЗІГРУВАННЯ СИТУАЦІЇ ЗА РОЛЯМИ
Рольова гра – це невеличка п’єса, яку можна поставити на уроці. В її основі лежить імпровізація. Учні інсценують запропоновані вчителем ситуації. Метою розігрування конкретної життєвої ситуації за ролями є визначення учнями власного ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри, подальший розвиток уяви й навичок критичного мислення; сприяння висловленню суджень та думок; виховання здатності находити і розглядати альтернативні можливості дій; співчування іншим.
Порядок підготовки й реалізації:
- Якщо рольову гру використовують у навчальному процесі, вона по-требує ретельної підготовки. Початкові вправи мають бути простими, з подальшим складенням.
- Є чотири основні елементи:
а) попереднє планування і підготовка вчителя;
б) підготовка і тренування учнів;
в) активна участь класу в проведенні вправи;
г) ретельний аналіз і обговорення з приводу вправи.
- Не очікуйте відшліфованої гри від самого початку. Дайте учням змогу провести рольову гру й імітувати історичні та сучасні ситуації. Змінюйте види діяльності.
- Такі вправи треба проводити в обстановці довіри, щоб учні не почувалися ніяково. Учні мають розуміти, що реагувати можна по-різному. Практика допоможе учням почуватися впевненіше під час проведення цих вправ.
- Після завершення вправи учасники та «спостерігачі» ретельно і поглиблено аналізують набутий досвід, власні думки і почуття.
Після проведення гри необхідно вивести дітей із ролей. Для цього проводять детальне обговорення ситуації. Пам’ятайте, що кожен має відповісти на запитання:
- Як ви почувалися в тій чи іншій ролі?
- Що подобалося під час гри, а що ні?
- Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?
Рекомендації для учнів-виконавців:
- чітко дотримуйтеся своєї ролі;
- слухайте інших «акторів» і вчителя;
- не коментуйте дій інших, перебуваючи в ролі;
- ставтесь до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, в яку потрапили.